biografie | biography | |
texty | texts | |
obrazy | paintings | |
výstavy | exhibitions | |
kontakt | contact | |
Malíř Tomáš Císařovský (narozen 1962) má za sebou téměř dvacet let pozoruhodné malířské práce. Její výjimečnost v kontextu českého, ale i evropského umění, může doložit seznam výstav, mezi nimiž nechybí samostatné expozice v nejprestižnějších pražských výstavních prostorách – v Galerii Rudolfinum a také v Národní galerii ve Veletržním paláci. Tomáš Císařovský si své postavení zasloužil bez ohledu na proměnlivost kontextu i zájmu publika tvrdošíjnou a koncepční prací v rozměru tradičního malovaného obrazu. Není divu, že v dnešním boomu závěsných obrazů je tedy opět ve středu zájmu milovníků umění, odborníků, výstavních institucí i sběratelů. Císařovský se navíc soustředí na komunikativní a vizuálně vděčná témata, která však vždy mají přesný, někdy i kontroverzní, sociální či historický obsah a dopad. Dominuje figurální a portrétní malba, doplněná v posledních letech o krajinné motivy.
Obrazové cykly, ve kterých Tomáš Císařovský pracuje – za všechny připomenu Z deníku dědy legionáře z roku 1988 o anabázi československých legionářů na Rusi, portrétní sérii „zrestituované“ české šlechty z let 1994 až 1996, nazvanou Bez koní, potréty tělesně postižených z konce let 90. či poslední konvolut obrazů Promlčená doba, na kterých jsou zachycena esa normalizační popmusic – jsou vizuální kapitoly, dokumentující jak malířovo individuální směřování tak českou societu s jejími společenskými a dobovými proměnami. Císařovského obrazy se tak stávají originální a obrazově atraktivní „kronikou“ tvůrčího, individuálního i kolektivního osudu. Cykly s historickým či společenským přesahem se prolínají s intimní vrstvou malířovy práce – s obrazy ze soukromí, z rodiny. Vzrušivě ješitná je série, na které se momentkově profiluje spřízněná vernisážová pospolitost.
Na přelomu 90. a 0. let se vedle figurálních dílek zjevuje u Tomáše krajina. Překvapivé rozšíření repertoáru ovšem zachovává typickou barevnost a fazónu dosavadních obrazů, výběr motivů je dán osobním prožitkem navštívených míst. Nápadné jsou u Tomášových krajin dva momenty. Jednak je to tíhnutí k „romantizující“ horské realitě, jednak zaujme jejich vyprázdněnost, a to i u míst s lidskými příbytky. Nejde však o pouhý odpočinek od halasu hlasů, které si můžeme pod figurálními výjevy evokovat. Oproštěnost scenérií umožní Tomášovi koncentrovanější práci se stylizací realistické pestrosti motivů a upozorní na výrazný kolorismus Císařovského obrazů, tedy prvky zdůraznující malířskost autorova zájmu. Ten ostatně hraje svoji dominantní roli i u nekonečné série akvarelů, ať už jde o náměty krajinné – některé vznikají dokonce v tradičním plenéru – nebo figurální.
U obrazů je pak podstatné zmínit, že vznikají historií vyzkoušenou olejovou technikou, protože je malíř Císařovský přesvědčen o jejích dosud nevyčerpaných vizuálních kvalitách.
Práce s olejem má navíc tu výhodu, že při povídání s autorem v jeho horním světlem prozářeném ateliéru dochází k čichové kontaminaci rozpouštěcími pryskyřicemi, tedy k přímému fyzickému opojení prostředky malby, ze kterých není úniku...
Tomáš Císařovský: …No tak krajiny. Ke krajinám ...
Martin Dostál: Nikdy jsi krajinu nemaloval, až nyní v
posledních čtyřech, pěti letech?
- V patnácti šestnácti letech jsem se toulal Kokořínskem a
maloval průhledy lesními interiéry. Pak už nikdy. Krajinářské, nebo spíše
prostorové prvky, se sice objevily v mých mytologických nebo dřevěných
obrazech, ale těžko se to dá nazvat krajinou. Záměrně jsem šel proti krajině,
abych stáhl pozornost na výstavbu figury a portrét. Pozadí nebo prostor, kde se
malované osoby zjevovaly, jsem zaplňoval absolutním prostředím, malířskou
plochou.
- Tak trochu na způsob středověkého umění...
- Systematicky jsem se krajinným prostorem začal zabývat v
cyklu zachycujícím postižené (z let 1998-1999). Téma si o to samo řeklo.
Maloval jsem lidi, kteří jsou uvězněni na malém životním teritoriu. Pohyb v
krajině, fyzický prožitek krajiny, je jim odepřen. Proto jsem je nechal
levitovat v absolutním prostoru. Souběžně s tím jsem jako protiváhu udělal
potemnělé krajiny, ze kterých je cítit prostorová radost. Opravdová radost, i
když potemnělá.
- Radost bez lidí?
- Je to zdvojená opuštěnost. Na jedné straně je samota
lidí, a proti tomu opuštěná krajina.
- Co s tebou udělala cesta za oceán do jihoamerického
Peru?
- Pocit absolutna. Mohutná džungle, poslední ostrov
přírody na planetě. Letěli jsme tři hodiny a stále byl pod námi neporušený
zelený povrch. Dostal jsem pocit, že vegetace zvítězí nad lidským pinožením. A
hned vedle džungle je v této zemi kousek pod rovníkem druhý extrém –
šestitisícové velehory. Pocit absolutna, podobný, jaký jsem tuším poprvé zažil
u Grand Canyonu, je to, k čemu se podvědomě vztahuju.
- Hory a kopce tímhle přirozeně a nakažlivě přitahují.
- Mně jde o skloubení našeho vnímání přírody s takovými
totálními zážitky, chci je přetavit do namalované krajiny. V Peru jsem
také zažil fenomén indiánství, v kontrastu k mému
středoevropsky kulhajícímu romantismu z dětství, v autentické podobě a v
bezvýhradné závislosti na zemi. I s tím, jak do jejich přírodního života
vstupuje, přirozeně neštastně, vize našeho lákavého způsobu existence.
- Jak se to projevilo na obrazech?
- Zhutnila mně barevnost. Všudypřítomné bláto má úžasně
intenzivní barvu pro malířské oko, s neuvěřitelnou škálou odstínů. Nad tím je
nebe s kupami mračen z Pacifiku, které se vrství jako kontinent. Poprvé jsem
tam uvěřil zpětnému propojení, možnosti namalovat vcelku krajinu s figurou, ne
separátně jak jsem to dělal doposud. Figura a krajina spolu logicky sdílejí
jeden obrazový prostor.
- K tomu dojdeš teoreticky nebo intuitivně?
- K namalování jakéhokoliv obrazu musí být dobrý důvod.
Silný vizuální vjem, který zažiju, v sobě racionálně či intelektuálně zkoumám.
V tomhle meziprostoru mezi nápadem a realizací si řeším pochybnosti, reviduji
nápad, odbourávám skepsi. Předem zpětné vazby nedohledávám.
- Ve tvých obrazech jde hodně o sugestivnost namalovaného.
- Malířství je o energii a také je to přesvědčení o
vhodném způsobu trávení života.
-Jaký má smysl pro druhé?
- Při procesu malování se odkládá nepodstatné. Jdu a
otevírají se místnosti. Pro druhé by měl být obraz kumulací této energie a
zkušenosti, zdrojem určitých vědomostí, vizuálním vjemem a setkáním se subtilní
emocí. Obraz má platnější a trvalejší vliv na psychiku a způsob prožívání než
jiná média.
- Proč jsi vůbec začal malovat?
- Mám pocit, že k malování jsem přešel plynule, od
dětství. Akorát tak od 1. do 3. třídy jsem chtěl být designérem sportovních
aut, protože to víc oslňovalo spolužáky a spolužačky. V mém případě má
malování, logicky, souvislost s rodinou a s mým statutem benjamínka – otec
kunsthistorik, dokonce malující kunsthistorik, jeden bratr sochař, druhý
filmař. Pro mě je to ale dodnes velká otázka, zda-li vliv rodiny je výhodou nebo
ne. Tím ovšem netvrdím, že by mě k malování nějak vedli.
- Po absolvování střední výtvarné školy a pražské Akademie
ses vyprofiloval na konci 80. let jako malíř figurálních výjevů a svébytných
portrétů. Co tě k tomu vedlo?
- Téměř programově jsem se tehdy rozhodl pracovat na
znovukonstituování figurální a portrétní malby v Čechách. Zbavil jsem ji ale
toho, co mě nebaví, groteskní vtipnosti v mezích zákona. Preferuji účastensky
přímý pohled na člověka v jeho bezprostředních životních i sociálních situacích. V portrétní malbě mě
vzrušuje možnost prozkoumat únosnost nového přístupu k historicky zakotvenému
malířskému žánru.
- To se projevuje jak u skutečných postav současníků nebo
historických osobností, tak u portrétů, kde anonymita zobrazeného slouží jako
podklad pro typologickou či sociální studii. Zároveň je vnímatelná aluze na
různá období v dějinách malířství. Která z nich tě nejvíce oslovují?
- Osobně mám silnou náklonnost k obrazovým příběhům jako
takovým. V dějinách umění tíhnu k těm obdobím, která jsou jasná svým zřetelným
malířským konceptem a pádnou, ale nenucenou monumentalitou. Obdivuji
„vyprávěcí“ řady ranně byzantských anonymních mozaik, Giottovy fresky v Assisi
a Padově, práce sienských malířů . A také portrétní sérii Mistra Theodorika,
italské renesanční freskaře Masaccia a Mantegnu, z dětství pochopitelně pop-art
60. let a také Alexe Katze.Rovněž mám rád polohy, které deklarovaly svůj
podstatný výstup na základě citlivé práce s barvami. U takového Poussina mě
fascinuje božské vidění barevné harmonie, přitom jsou mi lhostejné příběhy, které namaloval. Ten
samý pocit malířskosti v práci s barvou mám u italských primitivů a samozřejmě
u Velasqueze. Dostavuje se podobná rozkoš, jakou má někdo při poslechu Mozarta.
- Někdy mám dojem, že v určité fázi malování preferuješ
určitou barvu. Ke konci 90.let, okolo výstavy Červená pustina v Galerii MXM,
červenou, jindy spíš modrou nebo zelenou.
- Všechny barvy jsou dobré. Červená, modrá. Všechny se
hodí. Taková neapolská žluť s železitými pigmenty dokáže divy. Chtěl bych
namíchat barvu, která neexistuje, ale stále se mi to nějak nedaří.
- Proč maluješ výhradně olejem?
- Olej mi přijde nejbližší naší živočišné podstatě. Je
pružný, nevychládá. Vítězí v evoluci.
- A akvarel?
- Geniální technika. Osvěžuje mě, otevírá cestu, děje se.
Oproti obrazu, kde je nutné všechno umalovat, je akvarel díky médiu vody
bezprostřední, má obrovský prostor pro náhodu, vyžaduje okamžitou korekci.
- Registruješ vlastní rukopis?
- V okamžiku, kdy nevím, jak dál, ruka mechanicky maluje.
Stíny rukopisu, to je snad to nejhorší, co se malířovi může stát. Dávám pozor,
aby můj rukopis byl otevřený, deklarativní, nenápadně ho skrývám. Producírování
štětcopisu mi až na výjimky vadí. Podstatná je kompaktní informace obrazu.
- Pro namalování obrazu je pro tebe důležité chytit
atmosféru, gesto nebo si je vymýšlíš, konstruuješ?
- V obrazech přináším jistý příběh prostřednictvím
vizuálního fragmentu, který deklamují postavy svým gestem, postojem, vzájemným
vztahem. Obecnější věci k tomu dohledávám, ty nesou významové vrstvy
komunikace. Bez toho by obraz neměl smysl. Co bych si počal s pouhým torzem?
- Kdy jsi si uvědomil, že máš osobitý styl?
- Od legionářského cyklu, tedy někdy od konce 80. let.
Všichni tehdy tvrdili, že mám zřetelný styl. Někdy o tom docela pochybuji. Styl
malíře často konstituuje jeho temperament, rychlost práce apod. Já o sobě vím,
že postupně nasycuji barevné plány, jednotlivé tóny napínám k přesnosti
až do chvíle, než se uzavřou a sami ode mě odstoupí. Moje obrazy
vznikají relativně dlouho.
- Máš ctižádot, aby tvoje obrazy zasáhly širší publikum?
- Neříkám, že jsem umělec, tvrdím o sobě, že jsem malíř.
Je to můj kontakt se světem. Vizuální kontakt. Trochu mě možná ochromuje
zvýšená míra skepse. Souvisí to s vícevrstevnatou zkušeností,
kterou už mám. Nejsem gründer, nedobývám svět. Věci jsou zvratné v průběhu
času, stačí si jen vzpomenout na konjukturu, kterou jsme, celá moje generace,
zažili hned po Akademii na přelomu 80. a 90. let. Vždyť jsme vystavovali na
místech nedostupných pro řadu generací před námi.
- Skepse?
- Trochu jsem asi skeptik, ale nekazí mi to radost.
Intuitivně se vnitřně udržuji v soustředěném klimatu.
- Žádná krize kolem čtyřicítky?
- Stylizoval jsem se do ní, přišlo mi to slušné. Kolem
čtyřicítky je totiž poslední šance na změnu, zkusit něco jiného. Už jsem tady v
ateliéru dvacet let, co se ještě nového v malířství dozvím, co třeba zkusit
malý hotýlek na horách? Říkám si, pořád můžu cokoliv, ale bylo by asi krajně
pošetilé všechno hodit za hlavu. A taky mi to nedá pokoje. Vnímám síly zdejšího
prostoru. Stále mě to láká na jeho průzkum. Čtu si o první republice, o ideích modernismu,
vzrušuje mě otázka o povaze zdejší společnosti, jako zdroj tématu. Je to
komplikované. Jak je silné zdejší prostředí, co z něho překračuje hranice, co
jeho pamět s utajovanými a prosakujícími vrstvami, co jeho subkultura? Připadám
si jak před velkým úklidem.
- Tvé obrazy se již od legionářského a masarykovského
cyklu skládají do jakéhosi historického puzzle českého prostředí.
Přitom stále mají životnost a poutavost.
- Také se nepovažuji za konzervativní element. Myslím, že
je podstatné, k čemu se člověk vztahuje, kde se pohybuje. Vše se nakonec
objeví v obrazech, včetně momentálního rozpoložení. Chuť a
potřeba to podržet je velký tahoun. A konec konců, mě malování stále
nesmírně baví. Před každým novým obrazem se těším, že mě s
sebou vezme někam, kde jsem ještě nebyl.
© Tomáš Císařovský
© text Martin Dostál